ساعت كار مطب
شنبه يك شنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
ساعت 16-20 16-20 تعطيل 16-20 16-20 تعطيل تعطيل

لغزش اپی فیز سر استخوان ران (بیماری اسلیپ)

مفصل ران، متشکل از سر توپی شکل (سر استخوان فمورال) و سوکت (استابولوم) می باشد. غضروف، سطح سوکت و سر استخوان فمورال را پوشش می دهد و موجب تسهیل حرکات مفصل ران می شود. لغزش اپی فیز سر استخوان ران (بیماری اسلیپ)، اختلالی است که بیشتر در نوجوانان دیده می شود و اپی فیز سر استخوان از محل خود جابجا می شود.

علل بیماری اسلیپ

این بیماری عمدتا در نوجوانان و زمانی که صغحه رشد باز است، اتفاق می افتد، و در پسران نیز بیشتر شایع است. از عوامل موثر در این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•  چاقی
•  سابقه فامیلی
•  اختلالات کلیوی، تیروئیدی و یا اختلالات هورمون رشد
گرچه این بیماری در دوران نوجوانی اتفاق می افتد، اما اثرات آن در زندگی فرد می تواند منجر به بروز مشکلات بعدی نیز شود. درد و مشکلات مفصل ران، از جمله این مشکلات می باشد. اقدامات درمانی در زمان بیماری و یا در مراحل بعدی صورت می گیرد. این افراد بیشتر در معرض استئوآرتریت مفصل ران قرار می گیرند.
بیماری لغزش سر استخوان ران، به تدریج آغاز می شود، اما می تواند به مرور زمان حمله و شروع ناگهانی داشته باشد.

علائم و نشانه های بیماری اسلیپ

کودکان و نوجوانان اغلب از درد ناحیه کشاله ران، ران، ساق پا و یا زانو شکایت می کنند، نه از درد مفصل ران. در موارد شدید، بیمار نمی تواند وزن بدن خود را بر روی پای بیمار وارد کند و هنگام راه رفتن لنگ می زند.

تشخیص لغزش اپی فیز سر استخوان ران (بیماری اسلیپ)

از آن جایی که این بیماری، یک اختلال غیر عادی است، تشخیص باید توسط متخصص ارتوپدی انجام شود. تشخیص سریع و اولیه، به درمان سریع و بهبودی فرد کمک می کند. اگر والدینی متوجه درد، کاهش تحرک و یا لنگیدن کودک خود شوند، باید سریعا به متخصص مراجعه کنند.
بررسی سابقه فامیلی، معاینات فیزیکی، و یا رادیوگرافی مفصل ران، راه های تشخیص این بیماری هستند. اغلب کودکانی که به بیماری اسلیپ مبتلا هستند، محدودیت هایی را در انجام حرکات خود از جمله، خم شدن دارند.

.

درمان بیماری اسلیپ

هدف از درمان، تثبیت صفحه رشد است، تا سر استخوان فمور به هنگام بسته شدن صفحه رشد دچار لغزش نشود. برخی جراحان به رفع و اصلاح بد شکلی ها می پردازند. از آن جایی که جراحی بیماری اسلیپ سخت و پیچیده است، حتما این جراحی را نزد متخصص مربوطه انجام دهید.لغزش اپیفیزچون باعث اختلال در خونرسانی سر ران و نکروز یا سیاه شدن آن میشده از قدیم و به صورت کلاسیک درمان به وسیله جراحی با مشکل روبرو بوده است اما در طی دهه اخیر با تکنیک های جدید جراحی و با حفظ خونرسانی سر فمور امکان اصلاح کامل آن وجود دارد که این جراحی بسیار تخصصی می باشد.

اقدامات بعد از جراحی بیماری اسلیپ

جراحی مفصل ران، به شدت بد شکلی، میزان لغزش اپی فیز سر استخوان ران و شیوه درمانی توصیه شده از سوی جراح بستگی دارد. بعد از جراحی، کودکان باید به مدت ۶ تا ۸ هفته از عصا استفاده کنند. کاهش وزن و انجام مجدد فعالیت روزمره، از جمله مواردی است که بعد از درمان مورد توجه قرار می گیرند.
بعد از طی شدن دوران نقاهت، توانایی انجام فعالیت و ورزش مجدد از سر گرفته می شود.

نتیجه گیری

• در بیشتر موارد،بیماری اسلیپ تنها در یک ران دیده می شود. در ۲۵ درصد بیماران، هر دو مفصل ران درگیر می شود.
    •  این بیماری در پسر بچه ها بیشتر شایع است.
    •  بیماری اسلیپ به ندرت در دختران و بعد از قاعدگی شان اتفاق می افتد.
    •  کودکان مبتلا به اسلیپ، در بزرگسالی یبیشتر در معرض آرتروز خواهند بود.

اشتراک گذاری این پست