ساعت كار مطب
شنبه يك شنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
ساعت 16-20 16-20 تعطيل 16-20 16-20 تعطيل تعطيل

اصول مراقبت از گچ

گچ گیری را بسیاری از شما تجربه کرده اید که البته جندان هم خوشایند نیست. گچ گیری گاه بصورت گچ کامل و گاه بصورت آتل گیری می باشد. اغلب هدف از گچگیری بی حرکت کردن عضو آسیب دیده می باشد.

بعد از گچ گیری دانستن چند نکته خالی از فایده نیست:

۱٫ مدت زمان گچ گیری باید دقیقا مطابق تجویز پزشک معالج باشد. از باز کردن گچ قبل از موعد مقرر جدا بپرهیزید که چیزی جز اتلاف پول و سلامت خودتان نیست!!

۲٫عضوی که گچ گرفته شده معمولا تورم دارد. برای جلوگیری از عوارض تورم عضو در داخل گچ، اندام مبتلا را بالاتر از سطح قلب قرار دهید: زیر پای مبتلا یک یا دو بالش بگذارید و دست مبتلا را به گونه ای قرار دهید که نوک انگشتان به سمت سقف باشد.

۳٫ تورم عضو داخل گچ کامل می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز علائمی شود که به “سندروم کمپارتمان” compartment syndrome  معروف است.بعضی از این علائم عبارتند از: تورم انگشتان، درد شدید عضو داخل گچ، گز گز انگشتان، کبودی انگشتان.

اگر با دست یاپای گچ گرفته شده زیادی راه بروید احتمال بروز این عارضه بیشتر می شود.

در صورت بروز این علائم به سرعت با پزشک معالج خود تماس بگیرید. زیرا این عارضه بسیار خطرناک است و می تواند منجر به آسیب دائمی عضو و گهگاه قطع عضو شود.

۴٫ از رفتن آب به زیر گچ جدا خودداری کنید.زیرا منجر به عفونت پوست شما خواهد شد.

۵٫ در مورد گچ پا، در صورت وجود درد یا سوزش شدید در ناحیه پاشنه حتما آن را به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا می تواند نشانه ای از زخم شدن پاشنه پا به دلیل فشار گچ باشد.

۶٫ بعد از باز کردن گچ، تورم عضو یا خارش پوست مورد انتظار است. مالیدن پمادهای چرب کننده مانند ویتامین آ – د و همچنین بستن عضو با باند کشی بصورت شل می تواند در کاهش این علائم کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری این پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *