ساعت كار مطب
شنبه يك شنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
ساعت 16-20 16-20 تعطيل 16-20 16-20 تعطيل تعطيل

کلاب فوت (پاچنبری)

کلاب فوت نوعی اختلال مادرزادی در کودکان است که از بدو تولد این اختلال درپاهای انها به صورت یک طرفه و یا دو طرفه به این شکل که قسمت قدامی پا به سمت داخل و پاشنه به سمت داخل و پایین می چرخد،دیده می شود هرچند علت قطعی درمورد ایجاداین عارضه بیان نشده است اما ترکیبی ازعوامل محیطی و خانوادگی دربروزاین اختلال دخیل هستند.

کلاب فوت در شیرخوارگی دردناک نیست ولی عدم درمان آن موجب می شود در سن بالا کودک نتواند بصورت عادی راه برود. درپسران دو برابر دختران و در افراد باسابقه خانوادگی بیش از سایرین دیده می شود. پاچنبری ممکن است به تنهایی و یا همراه بااختلالات جسمی دیگر همراه باشد.

درمان :

هدف از درمان در این بیماری اصلاح وضعیت پاها به گونه ای است که فرد بتواند هنگام راه رفتن یا ایستادن ، کف پای خود را به طور کامل روی زمین بگذارد و در عین حال بدون درد باشد.

دو روش جراحی و غیرجراحی جهت درمان کلاب فوت وجود دارد . خوشبختانه بیشتر مواردکلاب فوت بدون جراحی قابل درمان است.

دربسیاری ازبیماران قراردادن پا در وضعیت مناسب ازطریق گچ گیری بهترین درمان است.

درمان معمولا درسریعترین زمان ممکن بعد از تولد آغاز می شود که بهترین زمان ممکن هفته اول تولد می باشد درروش غیرجراحی پزشک پای کودک شما را درصحیح ترین پوزیشن قرارمی دهد و سپس اقدام به گچگیری می نماید . براساس نظرپزشک گچ کودک شما هر هفته و یا در زمان های مختلف بازشده و اقدام به گچگیری مجدد می نماید. این روند تا زمان بهبودی ادامه میابد.در اغلب بیماران در انتهای دوره گچ گیری جراح تصمیم به ایجاد برش بر روی تاندون کودک شما نموده که اینکارسبب اعاده طول مناسب  در تاندون آشیل کودک میشود .

پس از آن کودک شما باید کفش و بریس های مخصوص بپوشد. زیرا معمولاً عارضه کلاب فوت حتی پس از اصلاح موفقیت آمیز با گچ گرفتن هم عود میکند. برای اطمینان از اینکه پا برای همیشه وضعیت اصلاح شده خود را حفظ میکند، نوزاد باید چند سالی بریس (که متشکل از کفش و تسمه فلزی است) را بپوشد. بریس مچ پا را در زاویه مناسب نگه میدارد تا وضعیت اصلاح شده حفظ شود. اگر چه برنامه بریس بستن میتواند برای والدین و خانواده ها طاقت فرسا باشد، اما انجام آن برای جلوگیری از بروز مجدد عارضه ضروری است. در تمام مدت (یعنی نوزاد باید در سه ماه اول بریس را تقریبا ۲۳ً ساعت در روز) بپوشد. پزشک به تدریج زمان مورد نیاز برای پوشیدن بریس  را به تمام طول شب و زمانهای خواب محدود میکند (تقریبا ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز). اکثر کودکان ، بستن بریس  باید به  مدت ۳ تا ۴ سال ادامه یابد.

توجه: پای کودک مبتلا به کلاب فوت در نهایت پس از درمان ممکن است یک یا دو سایز از پای مقابل کوچکتر باشد، همچنین قطر ساق سمت مبتلا کوچکتر از سمت مقابل است و این مسایل ارتباطی با گچ گیری ندارد.

درمان جراحی درمواردی که کلاب فوت فرزند شما شدید باشد و یا به دلیل عدم پیگیری درمان توسط والدین کلاب فوت کودک عو د نماید، لازم است.

توجه:عود یک حالت شایع در میان کودکان مبتلا به کلاب فوت تا سن شش سالگی است. میزان عود در صورت متوقف کردن استفاده از بریس بر حسب سن مشخص شده است: سال اول ۹۰ درصد، سال دوم ۷۰-۸۰ درصد، سال سوم ۳۰-۴۰ درصد، سال چهارم ۱۰-۱۵ درصد، و سال های بعد ۶ درصد است . پوشیدن بریس بخش مهمی از درمان کلاب فوت است و مانع از عود بیماری می شود. شدت ضایعه در هنگام تولد یک شاخص قابل اعتماد از احتمال عود نیست.

اشتراک گذاری این پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *