ساعت كار مطب
ساعت 16-20 16-20 تعطيل 16-20 16-20 تعطيل تعطيل

کف پای صاف انعطاف پذیر

کف ای صاف شدید

در کودک با کف پای صاف انعطاف پذیر ، در حالت ایستاده، قوس پاها از بین می رود ولی در حالت نشسته یا زمانی که کودک روی  نوک انگشتان می ایستد، قوس دوباره ظاهر می شود. عموما هر دو پا مبتلا می باشد.

کف پای صاف  انعطاف پذیر در کودکان شایع است. در حالی که والدین اغلب نگران هستند که قوس کم  یا عدم وجود قوس پا در  کودک منجر به ناتوانی یا نقص دائمی می شود، اکثر کودکان در نهایت مشکل خاصی را در بزرگسالی تجربه نمی کنند. این وضعیت معمولا بدون درد است و در راه رفتن یا مشارکت در ورزش اختلال ایجاد نمی کند. اگر کف پای صاف انعطاف پذیر کودک شما باعث درد یا ناراحتی نمیشود، هیچ درمانی لازم نیست.

کف پای صاف انعطاف پذیر یکی از انواع از پای طبیعی  محسوب می شود.

اکثر کودکان با قوس بسیار اندکی در پاهای خود متولد می شوند. هنگام رشد و پیاده روی، بافت نرم در طول کف پا سفت می شود، که به تدریج قوس پاها را شکل می دهد. تشکیل قوس پا تا ۴ الی۵ سالگی است. در بعضی از کودکان هرگز  قوس پا ایجاد نمی شود.

نشانه های بالینی

در بسیاری از موارد کودک با کف پای صاف هیچ گونه شکایتی نداشته و مربی بهداشت مدرسه و یا والدین به خاطر بدشکل بودن پا او را نزد پزشک می آورند.

گاه کج شدن کفش و یا ساییده شدن بیش از حد کناره داخلی پاشنه علت مراجعه بیمار است.

درد ( Foot Strain) پس از فعالیت یا ورزشهای طولانی  ( Calf Pain) و یا درد در ناحیه عضلات خلف ساق ، علت مراجعه بسیاری از این افراد است.

معاینه فیزیکی

در مشاهده گرچه قوس طولی پا در موقعی که بیمار نشسته است طبیعی است ولی ایستادن روی پاها باعث از بین رفتن قوس طولی و برجسته شدن قسمت داخلی کف پا میگردد. براساس معاینه بالینی میتوان کف پای صاف را به سه درجه خفیف ٬ متوسط و شدید تقسیم کرد. در نوع خفیف فقط ارتفاع قوس طولی کف پا در سمت داخل کم شده است ٬ در نوع متوسط قوس به طور کامل از بین رفته است و در نوع شدید کناره داخلی پا محدب شده است .

دامنه حرکات مچ پا و مفصل ساب تالار در این بیماران طبیعی بوده و محدودیتی ندارد. کفش این بیماران پس از مدتی تغییر شکل یافته و کناره داخلی پاشنه بیش ازحد معمول ساییده میشود.

در چه صورت باید کودک به پزشک ارجاع داده شود؟

در صورتی که کف پای صاف، دردناک شده یا اختلال در انجام فعالیت روزانه یا فعالیت ورزشی ایجاد کند و یا اگر فقط یک پا مبتلا باشد.

درمان

ا کثر بیماران مبتلا به کف پای صاف درد و ناراحتی نداشته و احتیاج به درمان خاصی ندارند.

درمان کف پای صاف انعطاف پذیر فقط در صورتی ضروری است که فرزند شما  احساس ناراحتی  یا خستگی درکف پا یا مچ پا یا ساق خود داشته باشد.

تمرینات کششی: اگر فرزند شما درد و خستگی مرتبط با فعالیت درکف پا یا مچ پا یا ساق خود داشته باشد، پزشک ممکن است تمرینات کششی را برای تاندون آشیل انجام دهد.

تجویز کفش یا کفی طبی:  اگر ناراحتی ادامه پیدا کند، پزشک شما ممکن است کفی یا کفش طبی توصیه کند. تجویز کفی یا کفش طبی ممکن است به کاهش درد پا و خستگی کودک شما کمک کند ولی باعث ایجاد قوس در پا نمی شود.

عمووما نیاز به تهیه کفشهای طبی گران قیمت نیست و یک کفی طبی معمولی یا یک کفش ورزشی استاندارد کافی است.

گاهی اوقات ممکن است درمان جراحی برای نوجوانان با درد مداوم توصیه شود. معمولا جراحی برای ایجاد یک قوس در پا و  افزودن طول تاندون هایی که ممکن است کوتاه باشند و ایجاد درد کنند انجام  شود.

اشتراک گذاری این پست